Žebra v bloku

Žebra v šablonách


Kostra

Téměř hotová kostra


Regulátor

Regulátore, regulátore, co se v tobě skrývá?


Bel Ami - první foto

První fotografie, když je vše pohromadě. K letu chybí už málo...


Bel Ami - na Chvojnici s Olíkem

Sestavené Bel Ami v celé svojí kráse, připraveno k záletu


Bel Ami - Výhon

Brzké ranní polétání na Výhonu v Blučině (foto by Coufič (c))


Bel Ami

Inspirace

Létání s Val Gardenou je balzám na duši. Létání s ní si však člověk musí zasloužit. Buď musí vylézt na kopec nebo instalovat gumicuk. Občas není k dispozici ani jedno, ani vhodný kopec s příznivým větrem, ani dost prostoru na roztahování gumicuku. To není nic objevného, na to už přišli všichni milovních elektrovětroňů. Při koupi plánu na Val Gardenu jsem současně koupil i plán na Dingo 3. Nakonec dostala přednost Val Gardena, především pro nižší počáteční investici. Netřeba kupovat motor, regulátor, pohonné akumulátory a nezbytnou nabíječku. Nelituji. Ale když na počátku roku vyšel v RCR plánek na elektrovětroně Bel Ami, začalo mě to znovu hlodat. Na sklonku léta jsem překonal svůj odpor vůči České poště a po asi třech letech vyplnil složenku typu "C" a objednal plánek. Že je nutno obsolvovat tuto potupu v době on-line plateb, za to redakci RC Revue opravdu nechválím. Plánek dorazil asi po 10-ti dnech (nečekal jsem).

Stavba

Rychlost, či spíše pomalost stavby odpovídá pracovnímu vytížení a třem malým dětem. Ale i pomalu stavět znamená stavět. Nejprve se zrodil trup, kormidla, příprava na křídlo. Potom stavba na delší čas usnula. Zásadní průlom přinesla sněhová kalamita mezi Vánocemi a Silvestrem, která rozdělila naši rodinu na mě v Brně a zbytek za sněhovými hradbami na Slovensku. Místo oslav a přejídání se, bastlil jsem po večerech křídlo. Jak aktuálně vypadá stavba je vidět na snímcích. K 1.1.2006 je tedy Bel Ami v kostře a pravděpodobnost, že na jaře vyletí se razantně zvýšila.


Hmotnost dílů v kostře:

Trup 50g
Křídlo 120g
Ocasní plochy 15g

6.5.2006 - práce na Bel Ami finišují. V tomto popisu tedy lehce přeskočíme fázi potahování, na které nebylo pranic zvláštního. Jenom, aby technická data byla kompletní, dodám, že model je potažen Vliesem, lakován a posléze poprskán akrylovou barvou ve spreji. Nápisy a barevné doplňky jsou vyřezány na plotru v reklamní agentuře. Sice při objednávce jsem měl vtíravý pocit zákazníka, který si v masně objednal tři gramy drůbků, ale sličná slečna objednávku pečlivě zapsala a pozvala mě na druhý den. Nikoliv z nedočkavosti, ale protože jsem měl auto vézt do servisu, jsem se dostavil o 20 minut dříve než ve studiu otevírají. Narozdíl od státních úřednic se tady na nějakou minut nehledí a tak jsem slečnu grafičku-plotrořezačku akorát zastihl při cestě do kanceláře. Ochotně mi sdělila, že do osmé hodiny rozhodně nemusím čekat a že mi to hned vydá. Ještě se omluvila za to, že nemá puštěný počítač a tak to chvilku potvrvá, aby vykalkulovala cenu. Mezitím jsem zkoumal vyřezané nápisy, odzobné proužky a kus fólie na doplňky ve velikosti, se kterou bych potáhl klidně i ocasní plochy. Koukal jsem jedním okem na monitor, kterak rozklikala asi 5 aplikací, přoměřila řezanou plochu, přepočítala na kalkulačce a pak mi oznámila cenu 45Kč. Doufám, že mají i jiné, lukrativnější zakázky a nezkrachují, rád bych si tam na další éro zašel pro doplňky znovu.

Další akcí bylo zprovoznění motoru. Pozorní čtenáři tohoto serveru vědí, jak rád a jak dobře pájím (viz. Sagita: Perestrojka - aneb nová motorizace). Neponechal jsem tedy nic náhodě a opatřil si regulátor, který kromě programování přes PC, logování max. hodnot proudu a otáček, nabízí i softwarové přehození fází - tedy změna směru otáčení bez pájení. No a jak myslíte, že to dopadlo? Pochopitelně napoprvé, jako Pája - mít regulátor bez této možnosti, určitě se točí opačně. Záznam o prvním vytočení na maximum vidíte vedle na obrázku. Hodnota max. proudu nic moc (Graupner 9/6" CAM Folding) - očekával jsem proud kolem 12A, jak to předběžně spočítal Motocalc. Pravda, Li-Polky (2S1P 1800mA 20C) nebyly naplno nabity, ale i tak. Staticky to není moc. Čeká nás tedy ještě laborování s vrtulí.

7.6.2006 (za 40 minut :-) ) Publikována první fotografie mé Bel Ami. Zatím je to teda Potěmkin, protože šrouby v křídle jsou volně zastrčeny v dírách (zatím chybí matice v loži) a baterie odpočívá na poličce. Ale už se dá na to koukat...


13.6.2006 - dováženo, namontován vypínač, umístěna baterie? Na co jsem ještě asi tak zapomněl? Nebo že by to bylo už fakt, fakt připraveno k letu?


27.6.2006 - proveden zálet - více zde

Valid XHTML 1.0!