Mitsumi (16x)
Sony r.v. 1995 (1x)
Stator Sony vs. Mitsumi (4.8mm vs 5.8mm)
Kompaktní motor z HP CD-RW C-4380
... a po rozebrání
BTC 32HX
LITE-ON 362 (36x)
Veden touhou po poznání, jak to vlastně vevnitř vypadá a s cílem někdy do budoucna se pokusit
motor z CD-ROMky přemotat a zprovoznit, jako 3 fázový motor pro modelářské účely, jsem se jal
postupně kuchat každou CD-ROMku, která mi padne o ruky. Plyne z toho poučení: nedávejte mi do ruky
žádnou CD-ROMku, pokud s ní máte ještě nějaké plány. Zatím rozebráním motoru moje výzkumy končí...
Prvotní info jsem našel tady.
Speciální poděkování zde patří těm, kteří dobrovolně obětovali svoje nasyslené nefungující mechaniky
na oltář mých výzkumů bez nároků na honorář.
|
Stator o šířce 4.8mm je vybaven plastovými krytkami plechů. Plechy jsou nasunuté na odlitku s "perem" a do odlitku je zalisováno pouzdro z mosazi. Rotor o průměru 24mm je bez otvorů pro chlazení, s hřídelí o průměru 3mm. Na rotoru je hrídel uchycena mosazným kroužkem (který se při rozebírání probořil měkkým plechem rotoru) a z druhé strany byla zajištěna segrovkou (asi). Protože pouzdro nejde z odlitku vytáhnout (na foto jsou vidět moje stopy po pokusech o vytažení), zůstala segrovka někde uvnitř. Celkově provedení motoru je asi pro případné úpravy dost nešikovné a nepřesné.
Stator o šířce 5.8mm je precizně obrobený. Plechy jsou na mosazném náboji, uvnitř kterého je kluzné ložisko (dle barvy je to bronz). Rotor o průměru 24mm má otvory pro chlazení v čele. Hřídel je upevněna v bytelném mosazném náboji a má průměr 2mm. Uvnitř mosazného náboje statoru není nijak axiálně zajištěna. Rotor se od statoru dal rukou oddělit bez použití násilí - drželo to pouze magnetické pole. Motor působí mnohem lepším dojmem (zpracování, materiály) i promyšleněji (konstrukce). Nevýhodou je pouze 2mm hřídel.
Další kousek na mém kuchyňském stole (ano, od slova "kuchat") byla CD-RW mechanika od HP. Měla na sobě označení C-4380 s uvedením rychlostí 2x/6x. Oč lépe byla samotná mechanika konstrukčně vyhotovena o to větší zklamání bylo "srdce" mechaniky. Vyklubal se z ní malý kompaktní motor. Poměrně tlusté čelo bylo do plechového obalu zamáčknuto a zajištěno na třech místech promáčknutím obalu. Po odstranění čela se na světlo dostal i rotor s plastoferitovým prstencem (testovací rýha nehtem je dobře vidět na obrázku rozebraného motoru). Doslova bláto (i barvou). Tak tenhle motor je skutečně k ničemu.
Aby překvapením nebyl konec, dostal se ke mě ten stejný motor i z mechaniky Phillips (bohužel nevím typ).
24mm motor solidního provedení, který se snadno demontoval z mechaniky. Plechy statoru jsou zeleně lakovány bez ostrých hran. Šíťe statoru je 5,2mm. Uložení hřídele jsou z mosazi. Vinutí bylo jištěno nějakým lakem, takže vinutí se odmotávalo velmi neochotně. Nakonec jsem zvolil rozříznutí vinutí na čele a sesunutí dozadu. Rotor je nalisován na mosazném náboji, který tvoří celý unašecí "talíř" bez možnosti demontovat pouze náboj s hřídelí.
Rozebrání tohoto, 24mm motoru byl docela oříšek. Unášecí talíř media šel sejmout poměrně snadno, tím ale veškerá radost skončila. Obvyklé ohnutí plechu, které způsobí vypadnutí náboje u většiny mechanik, tady nezabralo. Nosný plech byl vytažen do osazení (viz. obr), kde uvnitř bylo nalisováno mosazné ložisko a na vnější část byl nalisován stator. Šíre statoru je 4.3mm. Statorové plechy jsou poměrně lajdácky obrobeny. Vinutí je chráněno před prořezáním plastovým obalem na statoru. Vinutí se odmotávalo skoro samo, o nějakém jištění nemůže být řeč.