Tento model jsem vybral po zralém uvážení svých možností, jak vstoupit do RC modelů. Při výběru jsem brouzdal po netu, sledoval diskuse a jenom se divil, co a z čeho se dneska staví. EPP, potpron, depron.... nic, co by slibovalo práci s přijemným přírodním materiálem. Po krátké diskusi na www.mojehobby.cz jsem začal pátrat po plánu od L.Waleka, jakožto příznivce klasických konstrukcí. Nakonec jsem našel dostupný plán rekreačního větroně Val Gardena. Rozpětí 2m, klasická konstrukce, ovládané pouze S,V. Plán je možné najít na webu časopisu RC modely.
Malou poznámku k plánu:
Na výkresu je špatně nakreslená duralová spojka křídla (o pár mm širší, než se dá
do křídla dát) a nevyřízl jsem ji tak jenom proto, že se mi na pás duralu nechtěla vejít.
Po přeměření se už vešla. Dále je výkres "slepen" ze dvou polovin, které nejsou úplně
rovnoběžné - trkne to do očí hned, části trupu, které mají být nakresleny už nedělené jsou
"přetrženy".
Stavbu jsem zahájil v říjnu a pomalu postupuji kupředu (snad). V porovnání se stavbou dvacetinek či dokonce oříšků, je taková stavba pro mě zcela novou zkušeností. Je to taková menší truhlařina. Prkénko balzy, obvykle stačilo na několik modelů, tady je to jedna bočnice. Zcela nová tak pro mě byla starost o to, abych měl dost stejných prkýnek balzy :-)) Taky Kanagom, obvykle stačil dřív vyschnout, než bych ho býval spotřeboval. I tady je poznat velikost modelu...
7.1.2005:
Společně s Oliverkem jsme vyřezali z kusu polystyrénu pilota. Vzhledem k velikosti kokpitu,
daného tvarem PET láhve od minerální vody Magnesia, jsme hlavu museli zmenšovat, zmenšovat
a zmenšovat, až se z pilota s ostře řezanými rysy (vyřezávali jsme ho skalpelem), stala
maketa Fantomase. Barvení anilinkami dodalo nezaměnitelný odstín obličeje, umocněný
modrým sklem kabiny. Všimněte si, vytřeštěných očí - pilot správně tuší, že můj první RC
model nebude mít o krizovky nouze a tak pilot bude muset zažít ledasco.
Každopádně, vlepením pilota, dostal model pro Olivera "tvář" a
začal se několikrát denně dožadovat, aby mu bylo ukázáno "etoto" s ukázáním, kde je
"pi-lot". Po týdnu už se přesvědčil, že pilot neuteče (lepeno Herkulesem) a tak nemusíme
letadlo ze skříně sundávat více než jednou denně.
18.1.2005: Tak hotovo :-) Finální parametry vypadají asi takto:
|
Právě začal padat sníh.... Asi zima čekala, až model dokončím... :-)
4.7.2005:
Val Gardena čekala půl roku na zálet. Ona událost se stala poblíž obce Podolí a můžete
si o ní přečíst zde